DOKĄD ZMIERZA WSPÓŁCZESNY ŚWIAT MODY ?

Kategoria: Life Style Opublikowano: piątek, 08, luty 2019 Pan.Anonim Drukuj E-mail

 

Czym jest współczesna moda ? Czy ma ona jeszcze jakikolwiek sens ? W związku z faktem, iż ostatnio zdjęcia nowych kolekcji znanych projektantów i marek odzieżowych atakują mnie podczas każdej moje wizyty na instagramie czy to na twitterze. Na odzew tym atakom. Postanowiłem, nieco bardziej zagłębiać się w tym wątku. Przeglądając czy też jak kto woli skrolując profile wielu cenionych domów mody, zacząłem się zastanawiać. O co chodzi ? Co się stało i dlaczego moda zaczęła zmierzać w niezrozumiałym dla mnie kierunku. O ile jeszcze kilka lat temu, byłbym w stanie wykupić prawie wszystko, co znalazło się na wybiegu. Tak teraz zastanawiam się, czy modowy biznes zaczyna się gubić. Czy też znalazł cel, którego ja szary bloger, opisując zaledwie proste struktury męskiego stylu, nie jestem w stanie zrozumieć ? O co chodzi do licha ?

Dzisiaj chyba każdy interesuje się modą. A przynajmniej co druga przypadkowa osoba z ulicy powie wam, że trochę się na tym zna. Współcześnie blogi modowe rosną jak grzyby po deszczu. Chyba co druga dziewczyna w Polsce przynajmniej aspiruje do tego, by zostać blogerką modową. A co trzeci chłopak aspiruje do tego, by zasypywać swój Instagram milionami zdjęć w koszulce ze słynnymi literami CK. W modelingu przestał liczyć się wzrost i uroda, a zaczęła liczyć ilość lajków, czy followersów na Instagramie. Moda straciła już synonim sztuki, a stała się raczej wielkim koncernem nastawionym na dobre wyniki sprzedaży. I o ile według mnie nie jest to niczym złym. To jednak czasem można dostać szału, oglądając zdjęcia modowych blogerek. Które od niechcenia zarzucają na siebie pierwszą lepszą szmatkę z logiem. Ujawniając w ten sposób swój brak wiedzy i gustu. Współcześnie fascynacja moda to już nie to samo co kiedyś. Dziś wystarczy być przysłowiowym "fejmem"z marnym wyczuciem gustu, by pojawić się na pokazach najlepszych kreatorów. Mam również wrażenie, że nawet polski „Voge” to gazeta bardziej przypominająca czasopismo dla kur domowych niż modowy żurnal. Co zresztą potwierdzili, zamieszczając horoskopu na ostatniej stronie. Porównując współczesny system wartości marek, czy też ogólne postępowanie marek odzieżowych, zastanawiam się, w jakim kierunku to wszystko zmierza. I czy da się jeszcze coś uratować ?

 

 DNWM1

 

Mimo iż trzeba iść z duchem czasu. To jednak co do mody i stylu, mam dość staroświecki podejście. I nie, nie chodzi mi o sposób ubierania. A wręcz przeciwnie. O całokształt modowego świata. Jeszcze nie tak dawno temu, zainteresowanie modą. Można było nazwać prawdziwą fascynacją. Modowe magazyny, zasypane urzekającymi reklamami topowych domów mody. Na których modelki prezentowały piękne subtelne stroje podkreślające ich kobiecość. Kampanie reklamowe były pełnie umiarkowanego luksusu i prostej stylistyki. Na wybiegach zaś mogliśmy zobaczyć ubrania. A nie zniekształcone materiałowe worki, które mają wprawić nas w osłupienie. Ludzie, zamiast przeglądać puste czasem przesycone nieprawdziwą wiedzą blogi. Kupowali znane czasopisma, by do wiedzieć się, co lansuje się na nadchodzący sezon. Moda często dla wielu stanowiła sposób na życie. Była wartości, a nie tylko nikłym hobby.

 

Gucci SS 11 7

Gucci Sprin/Summer 2011 Fot: macheriedior.com

 

prada1

Prada Spring/Summer 2009 Fot: beatricewaldor.com

 

Mam również wrażenie, że dziś pojawiła się moda na logomanie. Ludzie kochają nosić logotypy. Koszuli z logotypami, bluzy z logotypami, charakterystyczne dla danej marki przeszycie. I tym podobne. Współcześnie ludzie kochają świecić logotypami. Na ulicach można spotkać masę koszulek, kurtek, czy innych części garderoby. Na których jedynym rzucającym się w oczy elementem jest ogromne logo marki odzieżowej. Patrząc wstecz, raczej nie przypominam sobie, by ludzie cieszyli się z bycia żywą przestrzenią reklamową. Kreację większość luksusowych marek odzieżowych czy domów mody. Stawiała na minimalistyczne logotypy, czy charakterystyczne dla marek elementy. Takie jak na przykład słynna czerwona podeszwa w butach Christiana Louboutina. Czy minimalistyczne nałożone na siebie dwie litery c w produktach Chanel. Jednak gdybym miał wybrać jeden kluczowy element, który według mnie był wtedy najistotniejszy. To przede wszystkim tamtejsze ubrania dało się nosić. I o ile współcześnie też istnieją projektanci i domy mody, które lansują modę użytkową. To jednak tęskno mi za czasami gdzie podczas oglądania pokazu Gucci miało się ochotę wykupić całą kolekcję.

 

 DNWM2

 

Tym, co najbardziej niepodobna mi się współcześnie w branży modowej. To przede wszystkim przesadność. Co rozumiem poprzez słowo przesadność. Przede wszystkim z jednej strony mamy trendy na instagramie. Lansowane często przez osoby, które czasem narzucą na siebie byle co i uważają to za bardzo stylowe kreacje. Z drugiej strony znane magazyny, gdzieś tam próbują się przebić. Jednak w zinternetyzowanym społeczeństwie coraz trudniej o to by ktoś kupił poczciwą kolorową gazetę. Na wybiegach, zamiast supermodelek, oglądamy internetowe celebrytki. Które zamiast sprzedawać prezentowane ubrania, kolokwialnie mówiąc, sprzedają same siebie. Oglądając pokazy, łapiemy się na tym, że zamiast oglądać kolekcje. Często większą wagę przywiązujemy do twarzy, które te kolekcje promują. Poza tym mam wrażenie, że współcześnie branża modowa stała się raczej jedną wielką maszynką do zarabiania coraz to większych pieniędzy. Nastawionym na promocje znanych gwiazd niż zbiorowością wybitnych kreatorów, którzy ubierali nas w piękne dzieła sztuki.

 

Gucci Spring 2018 Looks

Gucci Spring/Summer 2018 Fot: commonpolished.com

Louis Vuitton 1024x654

Louis Vuitton Spring/Summer 2018 Fot: daman.co.id

 

Wiele, znanych domów mody traktuje pokazy, jak wernisaże sztuki prezentując na nich bardzo abstrakcyjne niedające się nosić ubrania. Które raczej z trudem da się przemycić do codziennej garderoby. Skarpeto buty, czy dziwne przezroczyste plastikowe kurtki. To tylko niektóre trendy, które według mnie, w ogóle nie powinny ujrzeć światła dziennego. Oczywiście, zgadzam się z tym iż moda powinna szokować. Jednak naprawdę z trudem jest mi zrozumieć, dokąd zmierza współczesny świat mody. Czy należy im na promowaniu znanych twarzy? Czy niewiarygodne blogi modowe mają zastąpić wiarygodne źródło, jakim są magazyny modowe? Czy też, moda stanie się kiczem, który będzie przyciągał ludzi chcących obnosić się swoim statusem materialnym? Nie wiem ? Jednak ma nadzieje, że świetlne czasy przemysłu modowego jeszcze powrócą.

 

DNWM3

 

Pewnie wielu uzna mnie raczej za mało wiarygodne źródło modelowej wiedzy. Do wybiegowych nowinek, zdecydowanie bardziej wolę klasyczny garnitur, koszule, i krawat. I na chwilę obecną wszystko, co związane z męskim stylem jest mi o wile bliższe niż współczesne trendy. Jednak jeszcze kilka lat temu, gdy na wybiegach prezentowano ubrania, które z chęcią bym założył. Potrafiłem spędzić godziny na oglądaniu pokazów topowych domów mody. Kolekcje Gucci z 2011 czy 2012 roku, a nawet te wcześniejsze. Kolekcja Dolce&Gabbana na wiosnę-lato 2012. To jedne z wielu moich ulubionych ówczesnych kolekcji. Które gdybym tylko miał taką możliwość. Od razu bez zastanowienia zakupił. Dzisiaj na współczesne trendy patrzę raczej z przymrużeniem oka. Natomiast kiedyś zdarzało mi się nawet przenosić całe wybiegowe stylizacje do swojej codziennej garderoby. Jednak lata mijały i z roku na rok obserwowałem, jak zmieniała się wizja projektantów. Jak drastycznie zmienił się kanon piękna modeli i modelek. I sposób promocji swoich kolekcji. Wpis ten niema być nagonką na współczesny świat mody. A jednie swego rodzaju przemyśleniem na temat tego, dokąd to wszystko zmierza. I dlaczego moda ze stylu życia stała się jedynie maszynką do zarabiania pieniędzy.

 

Jeśli taka forma moich rozważań przypadła ci do gustu. To pisz śmiało w komentarzach. A ja postaram się przygotować więcej tekstów o podobnej tematyce i formie. Wedle tradycji, na sam koniec. Pragę ci również zaprosić do subskrypcji mojego newslettera. Gdzie znajdziesz wile ciekawych tekstów i ciekawostek dotyczących szeroko pojętego męskiego stylu.

Serdecznie pozdrawiam.

 

signature